Κατεύθυνσης
ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ
- ΓΕΝΙΚΑ
-
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Διαλέξεις ς 2 ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Επιστημονικής Περιοχής ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:
ΟΧΙ ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνική ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS ΟΧΙ - ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Μαθησιακά Αποτελέσματα Η απόκτηση γνώσεων για την σκοπιμότητα και αποτελεσματικότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, την εξέλιξή της, τη διαδικασία διαμόρφωσής των πολιτικών της.
Αντικείμενο του μαθήματος είναι η ανάλυση των πολιτικών στις οποίες συμμετέχει η Ευρωπαϊκή Ένωση (Ε.Ε.) και η αποτύπωση της θεσμικής και πολιτικής σημασίας της κάθε πολιτικής στο πολιτικό σύστημα τόσο των κρατών μελών όσο και της Ε.Ε.
Η Ε.Ε. συμμετέχει σε μια σειρά από πολιτικές που επηρεάζουν την καθημερινότητα των πολιτών της. Από την πιο εμφανή περιοχή πολιτικής όπως είναι η ελεύθερη κυκλοφορία των πολιτών στο πλαίσιο της Κοινής Αγοράς έως τις λιγότερο εμφανείς, όπως τον έλεγχο της ροής του χρήματος στις χώρες του ευρώ, η Ε.Ε. συμμετέχει στη διαμόρφωση και εφαρμογή ενός μεγάλου εύρους δημόσιων πολιτικών. Παρόλα αυτά, η εμπλοκή αυτή ποικίλει από πολιτική σε πολιτική ενώ από το βαθμό συμμετοχής της Ε.Ε. στην εκάστοτε πολιτική, εξαρτάται και ο βαθμός πολιτικής ενοποίησης μεταξύ των κρατών μελών στο συγκεκριμένο πεδίο πολιτικής δράσης. Υιοθετώντας την κατηγοριοποίηση των πολιτικών της Ε.Ε. σε ρυθμιστικές, μακροοικονομικές, αναδιανεμητικές, εξωτερικές και εσωτερικές ,το μάθημα εντοπίζει το βαθμό εμπλοκής της Ε.Ε. αλλά και τα βασικά συστατικά στοιχεία της κάθε πολιτικής. Έτσι, για παράδειγμα αναλύονται η κοινωνική πολιτική, η Περιφερειακή Πολιτική, η Πολιτική Εμπορίου, η πολιτική Πολιτισμού και βιώσιμης Ανάπτυξης, περιβάλλοντος κλπ, μεταξύ άλλων πολιτικών.
Έμφαση δίνεται στη θέση των κρατών μελών στις διαδικασίες αυτές ενώ εξετάζονται και οι σχέσεις μεταξύ των κρατών μελών και των Ευρωπαϊκών θεσμών., όπως και η Ανοιχτή μέθοδος Συντονισμού . Παρουσιάζεται επίσης η έννοια του δημοκρατικού ελλείμματος στην ΕΕ και γίνεται αναφορά στις σχέσεις των πολιτών με τα Ευρωπαϊκά όργανα. Τέλος, παρουσιάζονται πιο αναλυτικά κάποιες νέες πολιτικές (έρευνα, τεχνολογία και παιδεία, κλπ) ενώ εξετάζεται η σημασία των πολιτικών αυτών για την Ελλάδα και οι μελλοντικές δυνατότητες έρευνας και εργασίας που δίνονται στους νέους ερευνητές της ΕE
Στόχοι του μαθήματος:
1. να αναλυθούν οι νέες πολιτικές της ΕΕ με έμφαση στις πολιτικές του Πολιτισμού της κοινωνικής ενσωμάτωσης και της βιώσιμης ανάπτυξης , της έρευνας και καινοτομίας, της πολιτικής για την Εφαρμογή των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών, κ.ά.
2.να παρουσιαστούν ερευνητικά προγράμματα της ΕΕ και οι δυνατότητες που παρουσιάζονται για το μέλλον των Ελλήνων ερευνητών/μεταπτυχιακών φοιτητών
Μαθησιακά αποτελέσματα:
Γνώσεις: Μετά την ολοκλήρωση των μαθημάτων οι φοιτητές θα είναι σε θέση:
1. να αναλύσουν τις βασικές λειτουργίες που επιτελούν οι πολιτικές της ΕΕ 2. να γνωρίζουν τα βασικά συστατικά στοιχεία των θεωριών που έχουν αναπτυχθεί προκειμένου να αναλύσουν τις διαδικασίες ανάπτυξης και εφαρμογής των πολιτικών της ΕΕ 3. να είναι σε θέση να αναλύσουν τα κυριότερα σημεία των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι πολιτικές της ΕΕ στην παρούσα συγκυρία
Δεξιότητες: Θα είναι σε θέση να αναλύσουν τις βασικές λειτουργίες που επιτελούν οι πολιτικές της ΕΕ και να γνωρίζουν τα βασικά συστατικά στοιχεία των θεωριών που έχουν αναπτυχθεί προκειμένου να αναλύσουν τις διαδικασίες ανάπτυξης και εφαρμογής των πολιτικών της ΕΕ. Θα είναι σε θέση να αναλύσουν τα κυριότερα σημεία των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι πολιτικές της ΕΕ στην παρούσα συγκυρία
Ικανότητες: Θα είναι σε θέση να γνωρίζουν και μπορούν να ανταποκριθούν στη διαχείριση, και παρακολούθηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων Οι γνώσεις αυτές είναι απαραίτητες για αποφοίτους που εργάζονται ή θα εργαστούν σε ΟΤΑ και Περιφερειακές Διοικήσεις, αλλά και άλλους οργανισμούς του Δημοσίου, καθώς και σε ιδιωτικούς φορείς που αναλαμβάνουν την εκτέλεση έργων για λογαριασμό δημοσίων φορέων, στα πλαίσια των ευρωπαϊκών προγραμμάτων. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να αντιλαμβάνεται τις σχέσεις τοπικής αυτοδιοίκησης – αποκεντρωμένης διοίκησης κεντρικού κράτους, - ΕΕ στη διαδικασία εφαρμογής των πολιτικών της Ε.Ε
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
1.Η ιστορική και πολιτική προέλευση και σημασία των πολιτικών της Ε.Ε.
2. Η ιστορική διαμόρφωση των Ευρωπαϊκών πολιτικών
Η διάκριση ανάμεσα σε ρυθμιστικές, μακροοικονομικές, αναδιανεμητικές, εξωτερικές και εσωτερικές πολιτικές της Ε.Ε.
Επισκόπηση της κατάστασης αναφορικά με τις Ευρωπαϊκές πολιτικές σήμερα
3. Θεωρίες και επιμέρους ζητήματα που αφορούν τις διαδικασίες συντονισμού των Ευρωπαϊκών πολιτικών
Οι πιο συντονισμένες και κοινές (θεσμικά και πολιτικά) πολιτικές της ΕΕ
Ρυθμιστικές Πολιτικές.
Κοινή Αγορά- Πολιτική Ανταγωνισμού
Κοινωνική Πολιτική
Περιβαλλοντική Πολιτική
Πολιτική Μεταφορών
Πολιτιστική Πολιτική και Βιώσιμη Ανάπτυξη AGENDA 2021
Αναδιανεμητικές Πολιτικές
Προϋπολογισμός της Ε.Ε.
Περιφερειακή Πολιτική
Κοινή Αγροτική Πολιτική
Έρευνα και Τεχνολογία
Επιμέρους πολιτικές περιορισμένης σημασίας
- ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
-
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ. Πρόσωπο με πρόσωπο στην αίθουσα διδασκαλίας ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου Διαλέξεις 26 Ανάλυση μελετών περίπτωσης 13 Αυτοτελής Μελέτη για την εξέταση προόδου 40 Μελέτη για την προετοιμασία των εξετάσεων 71 Σύνολο Μαθήματος
150 ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Ο τελικός βαθμός του μαθήματος προκύπτει από: την γραπτή εξέταση (70%) και την ατομική εργασία(30%)*
Στην αξιολόγηση της κάθε εργασίας θα ληφθούν υπόψη τα πιο κάτω σημεία:
α) Πληρότητα και επιστημονικότητα: ανάλυση του θέματος, κανονική έκταση, τεκμηρίωση απόψεων θέσεων, και ορθή χρήση βιβλιογραφικών αναφορών.
β) Δομή και οργάνωση: βασικές πτυχές της εργασίας, ευδιάκριτη και λογική πορεία σκέψης, έκφραση ολοκληρωμένων νοημάτων, και ομαλή μετακίνηση μεταξύ θεμάτων.
γ) Γλωσσική σαφήνεια και ακρίβεια: χρήση ορθών επιστημονικών όρων, σαφήνεια, ορθή σύνταξη, και ορθογραφία.
δ) Πρωτοτυπία και δημιουργικότητα: πρωτότυπη σύνθεση, λογικά συμπεράσματα, προσωπικές απόψεις - εισηγήσεις, και εφαρμογές.
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
Μαραβέγιας, Ν. 2016 (επιμέλεια) Ευρωπαϊκή Ένωση. Δημιουργία, εξέλιξη, προοπτικές. Αθήνα: Κριτική
Λιαργκόβας, Π. και Παπαγεωργίου, Χ. 2018 Το Ευρωπαϊκό φαινόμενο. Θεσσαλονίκη: Τζιόλα.
Βέρνυ, Σ. και Κόντης Α. 2017 (επιμέλεια) Ευρωπαϊκή ολοκλήρωση. Οι πολλαπλές κρίσεις και οι προκλήσεις του μέλλοντος. Αθήνα: Παπαζήση
Nuggent, Ν.2012.Πολιτική και Διακυβέρνηση στην Ευρωπαϊκή Ένωση: Ιστορία, Θεσμοί, Πολιτικές. 3η έκδοση. Αθήνα: Σαββάλας.
John McCormick.2014 Understanding the European Union - A Concise Introduction PALGRAVE MACMILLAN
Καθώς και σε ιδέες από τις παρακάτω βιβλιογραφικές πηγές:
Horizon 2020
https://www.youtube.com/watch?v=CimJI88c4fE&list=UU1lhGQ0C_OOlaS1rbxlXM… (General Overview H2020)
https://www.youtube.com/watch?v=mmN0NccQCD0&list=UU1lhGQ0C_OOlaS1rbxlXM… (How to apply)
https://www.youtube.com/watch?v=MOq2h3j7wFk (ITN 2014 projects)