Υποχρεωτικό
ΒΑΣΕΙΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
- ΓΕΝΙΚΑ
-
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Διαλέξεις 2 Φροντιστήριο 1 ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Ειδικού υποβάθρου ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:
Όχι ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνική ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS ΝΑΙ - ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Μαθησιακά Αποτελέσματα Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα έχουν εφοδιαστεί με τις απαραίτητες:
Γνώσεις: Για το σχεδιασμό και τη διαχείριση δεδομένων σύμφωνα με κανόνες και διαδικασίες σχεδίασης, δημιουργίας και χρήσης σχεσιακών βάσεων δεδομένων.
Δεξιότητες: Για τη χρήση και την υλοποίηση Συστημάτων Βάσεων Δεδομένων, τη χρήση λογισμικών συστημάτων για την διαχείριση πληροφοριών.
Ικανότητες: Να μπορεί να προσδιορίζει, να δομεί κατάλληλα, να επεξεργάζεται και να εκμεταλλεύεται τα πληροφοριακά δεδομένα. Την εξοικείωση με περιβάλλοντα Αποθηκών Δεδομένων και Εξόρυξης Γνώσης από Δεδομένα.
Γενικές Ικανότητες Οι ικανότητες που αναμένεται να αποκομίσει ο πτυχιούχος είναι οι ακόλουθες:
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
Λήψη αποφάσεων με χρήση ΤΠΕ
Αυτόνομη και ομαδική εργασία
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση του φοιτητή με βασικές έννοιες για το σχεδιασμό, τη χρήση και την υλοποίηση σχεσιακών βάσεων δεδομένων. Έτσι, μελετώνται οι τεχνικές εννοιολογικής μοντελοποίησης με έμφαση στο μοντέλο Οντοτήτων – Συσχετίσεων (ΟΣ). Ακολούθως γίνεται εκτενής μελέτη του σχεσιακού μοντέλου δεδομένων και της SQL σαν γλώσσα χειρισμού δεδομένων. Η κατανόηση των ζητημάτων αυτών ολοκληρώνεται μέσα από την πραγματοποίηση και μελέτη σχετικών εφαρμογών και ασκήσεων πράξης.
Το μάθημα αναπτύσσεται σε 13 μαθήματα που αποτυπώνονται στον ακόλουθο πίνακα.
Εισαγωγικές έννοιες βάσεων δεδομένων
Εσωτερική αρχιτεκτονική ενός συστήματος βάσεων δεδομένων
Επίπεδα αφαιρετικότητας (Εννοιολογικό, λογικό, και φυσικό επίπεδο). Μοντέλα βάσεων δεδομένων
Σχεσιακό μοντέλο δεδομένων (Γενική περιγραφή του σχεσιακού μοντέλου. Σχέσεις, πλειάδες, σχεσιακά σχήματα)
Έννοιες κλειδιών (υπερκλειδί, υποψήφιο κλειδί, πρωτεύον κλειδί, ξένο κλειδί). Ατομικότητα των τιμών των πεδίων μιας σχέσης. Κλειδιά. Αυτοσυσχετίσεις, Ν-αδικές συσχετίσεις, ισοδυναμίες και μη μεταξύ σχημάτων
Λογική σχεδίαση σχεσιακών βάσεων. Σύγκριση μεταξύ σχημάτων
Εννοιολογική αναπαράσταση δεδομένων. Μοντέλο Οντοτήτων-Συσχετίσεων (Entity-Relationship) και οι βασικές έννοιές του. Αδυναμίες του Μοντέλου Οντοτήτων-Συσχετίσεων
Συναρτησιακές εξαρτήσεις. Προφανείς, μερικές, και μεταβατικές συναρτησιακές εξαρτήσεις
Κανονικές μορφές (1ΚΜ, 2ΚΜ, 3ΚΜ). Διαχωριστικά παραδείγματα. Στόχοι κανονικοποίησης, Αλγόριθμοι κανονικοποίησης
. Σχεσιακή Άλγεβρα
Εισαγωγή στην γλώσσα SQL. Βασική δομή των εντολών της SQL (SELECT, UPDATE, INSERT, DELETE)
Ειδικά θέματα. Επεξεργασία ερωτημάτων, Βελτιστοποίηση, Γεννήτριες εφαρμογών και εκτυπώσεων. Εισαγωγή στις συναλλαγές (transactions)
Ειδικά θέματα χρήσης και ανάπτυξης συστημάτων διαχείρισης βάσεων δεδομένων
Η αρίθμηση αναφέρεται στην αντίστοιχη εβδομάδα του μαθήματος.
- ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
-
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ Διαλέξεις πρόσωπο με πρόσωπο
Ανάρτηση υλικού για περαιτέρω μελέτη και επίλυση ασκήσεων πράξης στην πλατφόρμα e-class
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ Χρήση ΤΠΕ στη διδασκαλία και την Εργαστηριακή Εκπαίδευση, ως εξής:
Ασκήσεις πράξης με χρήση ΣΔΒΔ ελεύθερα διαθέσιμων
Πρόσθετο κι ελεύθερα διαθέσιμο υλικό για την εμπέδωση στοιχείων θεωρίας κι επίλυση ασκήσεων πράξης μέσω διαδικτύου και μέσων κοινωνικής δικτύωσης
Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
Επικοινωνία με φοιτητές μέσω πλατφόρμας e-class
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου Διαλέξεις 39 Φρονιστήρια όπου οι φοιτητές σε μικρές ομάδες θα ασκούνται στην εφαρμογή της θεωρίας. Οι ασκήσεις πράξεις θα παρουσιάζονται από το διδάσκοντα και θα επιλύονται από τους φοιτητές ασύγχρονα. Η απάντηση θα παρέχεται αποκλειστικά μέσω της πλατφόρμας e-class ή εργαλείων υπολογιστικής νέφους (web mail, google-drive κλπ.) 36 Αυτοτελής Μελέτη 75 Σύνολο μαθήματος 150 ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Η αξιολόγηση θα διενεργείται στην ελληνική γλώσσα με τρεις διακριτούς τρόπους:
Ενδιάμεση αξιολόγηση κατά την 7η ή 8η εβδομάδα (20%) που θα πραγματοποιείται με: Ερωτήσεις Πολλαπλής επιλογής, ερωτήσεις σύντομης απάντησης
Ασκήσεις πράξης στα φροντιστήρια (20%) που θα αξιολογούνται ως εξής: Ικανότητα επίλυσης προβλημάτων σε ομάδες, σύνταξη αναφοράς για την προτεινόμενη επίλυση, δημόσια παρουσίαση
Τελική εξέταση (60%) που θα πραγματοποιείται με: Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, Επίλυση προβλημάτων, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ανάπτυξη στοιχείων θεωρίας, Ανάλυση ρόλων και ενδιαφερομένων μερών σε σύντομη, Μελέτη περίπτωσης, Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
Gillenson Mark, “Βασικές Αρχές Συστημάτων Διαχείρισης Βάσεων Δεδομένων”, ISBN: 9789925563142, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 77107302, Έκδοση: 1/2018, BROKEN HILL PUBLISHERS LTD
Ταμπακάς Β. «Εισαγωγή στις Βάσεις Δεδομένων», ISBN: 978-960-931217-2, 2009, Εκδόσεις Βασίλειος Ταμπακάς.
Σχεσιακές βάσεις δεδομένων - Νέα αναθεωρημένη έκδοση, Κεχρής Ευάγγελος, 2η έκδοση, 2015, ISBN: 978-960-218-928-3, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΕ
Δέρβος Δ., «Μαθήματα Βάσεων Δεδομένων», Τόμος Α, ISBN: 978-960-7219-38-1, Εκδόσεις Α. Τζιόλα.
Date C.J. «Εισαγωγή στις Βάσεις Δεδομένων, Τόμος Α », Εκδόσεις Κλειδάριθμος, 6η έκδοση
Elmasri Ramez, Navathe Shamkant B. «Θεμελιώδεις Αρχές Συστημάτων Βάσεων δεδομένων», ISBN: 978-960-531-281-7, 6η έκδοση, Εκδόσεις Δίαυλος, 2012.
Connolly Th. M., Begg C. E., «Database Systems: A Practical Approach to Design, Implementation and Management», Addison Wesley, 2009.