ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ

Κωδικός μαθήματος
05.02Κ
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Ε
Κατηγορία μαθήματος
Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Διαλέξεις 2
Φροντιστήριο 1

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

 

Ανάπτυξης Δεξιοτήτων

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

 

ΟΧΙ
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνική
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS ΟΧΙ
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Στόχος του μαθήματος είναι η εισαγωγή των φοιτητών στις βασικές έννοιες και τους όρους που αφορούν την επιστημονική έρευνα και η εξοικείωσή τους με μία σειρά από τις μεθόδους έρευνας και τους τρόπους που αυτές εφαρμόζονται στους τομείς της Διοίκησης και της Οικονομίας.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές και οι φοιτήτριες αποκτούν τις εξής γνώσεις, ικανότητες και δεξιότητες:

Γνώσεις: α) Είναι σε θέση να δώσουν κατευθύνσεις και εργαλεία για τη διεξαγωγή μιας επιστημονικής έρευνας, β) Μπορούν να εξηγήσουν αναλυτικά όλες τις σύγχρονες μεθόδους για την ανάπτυξη ποιοτικών και ποσοτικών ερευνών (π.χ. σχηματισμός δειγμάτων, κατασκευή ερωτηματολογίων, έλεγχος ερωτηματολογίων, διεξαγωγή ερευνών, ανάλυση δεδομένων, σχολιασμός των ευρημάτων των ερευνών).

Δεξιότητες: Στο τέλος του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να α) Αναγνωρίζουν τα είδη και τα βασικά χαρακτηριστικά της επιστημονικής έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες, β) Κατανοούν τις διαδικασίες της επιστημονικής δημοσίευσης, γ) Προσδιορίζουν τα βασικά δομικά μέρη μιας ερευνητικής εργασίας, δ) Αντιλαμβάνονται το ρόλο καθενός από αυτά τα δομικά μέρη, ε) Αντιλαμβάνονται τα στοιχεία που λείπουν από μια πλήρη ερευνητική αναφορά, στ) Συγγράφουν την περίληψη, το σκοπό, τα ερευνητικά ερωτήματα, το μεθοδολογικό πλαίσιο, τα αποτελέσματα και τη συζήτηση μιας ερευνητικής αναφοράς.

Ικανότητες: Είναι σε θέση να α) διακρίνουν και να επιλέγουν ανάμεσα σε εναλλακτικές μεθόδους έρευνας και β) εκπονούν μια ολοκληρωμένη επιστημονική εργασία.

Γενικές Ικανότητες

Αναζήτηση έντυπων πρωτογενών και δευτερογενών πηγών

Αναζήτηση πηγών σε ψηφιακές ακαδημαϊκές βάσεις δεδομένων

Σύνθεση και σύγκριση πληροφοριών

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Αυτόνομη και ομαδική εργασία

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Ανάπτυξη ερευνητικής ηθικής

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Ικανότητα παρουσιάσεων

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Διαλέξεις

Εισαγωγικές έννοιες: μεθοδολογία έρευνας, είδη εργασιών, χρονικοί περιορισμοί, άλλες παράμετροι.

Πηγές δευτερογενών και πρωτογενών δεδομένων. Ο ρόλος των δευτερογενών πηγών και ο εντοπισμός τους.

Αρχειακό υλικό, η βοήθεια του διαδικτύου, συνδρομητικές και άλλες πηγές. Τα επιστημονικά άρθρα.

Ο Κατάλογος Επιστημονικών Παραπομπών (Citation Index) και ο Παράγοντας Επίδρασης (impact factor) των δημοσιευμένων άρθρων - Βιβλία και μονογραφίες - Άλλες βιβλιογραφικού χαρακτήρα πηγές.

Σύνδεση θεωρίας – εμπειρικής έρευνας και κατασκευή υποθέσεων εργασίας. Αντικειμενικότητα, εγκυρότητα, αξιοπιστία στην έρευνα.

Σύνταξη αναφοράς έρευνας – συγγραφή επιστημονικής εργασίας. Εισαγωγή, το κυρίως κείμενο, τα συμπεράσματα, οι πίνακες και οι γραφικές παραστάσεις. Κανόνες δεοντολογίας.

Πρωτογενής έρευνα – Ποσοτική και ποιοτική έρευνα – Σχεδιασμός και στάδια διεξαγωγής έρευνας.

Μέθοδοι συλλογής δεδομένων στην πρωτογενή έρευνα.

Μέθοδοι διεξαγωγής ποιοτικής έρευνας. Ομάδες εστίασης. Συνεντεύξεις βάθους. Παρατήρηση. Πειράματα και παρατήρηση.

Δομημένο ερωτηματολόγιο. Πρόσωπο με πρόσωπο έρευνα. Τηλεφωνικές και ταχυδρομικές έρευνες. Συνθήκες εφαρμογής τους.

Το μέγεθος και ο βαθμός πολυπλοκότητας ερωτηματολογίου. Διάκριση ανάμεσα σε ερωτήσεις και μεταβλητές. Κανόνες ορθής διατύπωσης ερωτήσεων.

Παρουσίαση αποτελεσμάτων της ερευνητικής εργασίας.

Η συγγραφή της επιστημονικής εργασίας.

Με σκοπό την καλύτερη εξοικείωση με τις μεθόδους της επιστημονικής έρευνας, στο φροντιστηριακό μέρος του μαθήματος γίνεται κριτική μελέτη και ανάλυση επιστημονικών άρθρων, αναζήτηση και ανάλυση ποσοτικών ή/και ποιοτικών ερευνητικών δεδομένων και ακόμη, εξετάζονται παραδείγματα εκπόνησης και παρουσίασης επιστημονικών εργασιών.

Συγκεκριμένα, εξετάζονται μελέτες περιπτώσεων, όπως:

- Εισαγωγή, ανάλυση και διατύπωση συγκεκριμένων ερευνητικών προβλημάτων με αφορμή δεδομένο θέμα έρευνας.

- Πρόσβαση σε πηγές δευτερογενών δεδομένων και γίνεται χρήση ηλεκτρονικών βάσεων δεδομένων.

- Αναζήτηση – κωδικοποίηση βιβλιογραφίας.

- Παρουσίαση και ανάλυση επιλεγμένων επιστημονικών άρθρων.

- Επεξεργασία και ανάλυση δευτερογενών και πρωτογενών δεδομένων.

- Ανάθεση εργασιών βασισμένων σε πρωτογενή στοιχεία μέσα σε συγκεκριμένο θεματικό πλαίσιο που μεταβάλλεται περιοδικά. Παρουσίαση και σχολιασμός εξατομικευμένων εργασιών.

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ Πρόσωπο με πρόσωπο στην αίθουσα διδασκαλίας
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

 

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 26
Φροντιστήριο 13
Αυτοτελής μελέτη για την προετοιμασία των ενδιάμεσων εξετάσεων (προόδων) 50
Αυτοτελής Μελέτη για την προετοιμασία της τελικής εξέτασης 61
Σύνολο Μαθήματος 150

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

 

 

Το μάθημα περιλαμβάνει δύο (2) γραπτές εξετάσεις κάθε μια από τις οποίες συμμετέχει κατά 15% στον τελικό βαθμό του μαθήματος.

Το υπόλοιπο 70% προέρχεται από τη βαθμολόγηση του γραπτού της τελικής εξέτασης.

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Babbie, E., Εισαγωγή στην κοινωνική έρευνα, Κριτική, Αθήνα 2011

Bell J., Πώς να συντάξετε μια επιστημονική εργασία, Μεταίχμιο, Αθήνα 2007

Bell J., Μεθοδολογικός σχεδιασμός παιδαγωγικής και κοινωνικής έρευνας, Gutenberg, Αθήνα 1997

Ζαφειρόπουλος, Κ., Πώς γίνεται μια επιστημονική εργασία;, β’ εκδ., Κριτική, Αθήνα 2015

Javeau, Cl., H έρευνα με ερωτηματολόγιο: το εγχειρίδιο του καλού ερευνητή, Τυπωθήτω-Δαρδανός, Αθήνα 1996

Μπουρλιάσκος Β., Πώς γράφεται μια επιστημονική εργασία, Διόνικος, Αθήνα 2010

Robson C, Η έρευνα του πραγματικού κόσμου. Ένα μέσον για κοινωνικούς επιστήμονες και επαγγελματίες ερευνητές, Gutenberg, Αθήνα 2007