ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΜΑΝΑΤΖΜΕΝΤ

Κωδικός μαθήματος
05.04Κ
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Ε
Κατηγορία μαθήματος
Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Διαλέξεις ς 2
Μαθήματα εμβάθυνσης 1

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Υποβάθρου , Γενικών Γνώσεων, Επιστημονικής Περιοχής, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων

Επιστημονικής Περιοχής

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

 

ΟΧΙ
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS ΟΧΙ
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Στόχος του συγκεκριμένου μαθήματος είναι ο/η φοιτητής/τρια να γνωρίσει τη διαδικασία του σχεδιασμού με εφαρμογή στον τομέα του πολιτισμού. Με το πέρας του μαθήματος o φοιτητής/τρια θα κατανοεί τις διάφορες μορφές του σχεδιασμού και θα είναι ικανός/ή να συμμετάσχει σε ομάδες σύνταξης πολιτιστικών σχεδίων δημόσιων πολιτικών τοπικής περιφερειακής και εθνικής εμβέλειας καθώς και επιχειρησιακά σχέδια στον τομέα της πολιτιστικής βιομηχανίας και πολιτιστικής οικονομίας.

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα κατέχουν :

Γνώσεις: σχετικά με την έννοια της πολιτιστικής πολιτικής και της Πολιτιστικής διαχείρισης, τη σχέση και την αλληλεπίδραση πολιτισμού φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος. Επίσης σχετικά με την κατανόηση σε βάθος των εννοιών του πολιτισμού των πολιτισμικών αγαθών των πολιτιστικών πόρων ,πολιτισμικού κεφαλαίου , των μουσείων και της πολιτιστικής κληρονομιάς σε όλες της τις διαστάσεις καθώς και να κατανοούν τις σύγχρονες τάσεις και θεωρίες των πολιτισμικών σπουδών και της πολιτιστικής βιομηχανίας

Δεξιότητες: Οι φοιτητές θα δύνανται να συνδέουν τις πολιτικές και στρατηγικές πολιτισμού με την πολιτιστική οικονομία τη δημιουργικότητα και τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Να προτείνουν βήματα για τον σχεδιασμό και τη στρατηγική ανάπτυξης πολιτιστικού σχεδιασμού των παραπάνω διαφορετικών κατηγοριών. Να συζητήσουν τον ρόλο των πολιτιστικών οργανισμών (και της πολιτιστικής κληρονομιάς) σε διεθνές επίπεδο και τον ρόλο των διεθνών πολιτιστικών οργανισμών

Ικανότητες : Οι φοιτητές θα είναι ικανοί : Να αναπτύξουν τη σημασία του πολιτισμού για τον τουρισμό καθώς και σχέδια ανάπτυξης πολιτιστικού τουρισμού. Να προτείνουν εφαρμογές και σχέδια που σχετίζονται με την πολιτιστική ανάπτυξη. Να υποστηρίξουν με επιχειρήματα τον ρόλο διαφορετικών ομάδων κοινού στη χάραξη πολιτιστικής πολιτικής. Να εφαρμόζουν και να υλοποιούν Ευρωπαϊκά προγράμματα πολιτιστικής βιώσιμης ανάπτυξης στο πλαίσιο της ολιστικής συμμετοχικής προσέγγισης.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Στόχος του μαθήματος είναι να εστιάσει στην έννοια της πολιτιστικής πολιτικής και στον τρόπο με τον οποίο αυτή ασκείται στην Ελλάδα και στην Ευρώπη . Το πρώτο μέρος του μαθήματος είναι αφιερωμένο στο νομικό πλαίσιο που διέπει τα μουσεία και τους συναφείς πολιτιστικούς οργανισμούς στην Ελλάδα – σε σύγκριση με το εξωτερικό. Το δεύτερο μέρος του μαθήματος εστιάζει σε συγκεκριμένα θέματα πολιτιστικής πολιτικής, όπως θέματα στρατηγικής και σχεδιασμού (strategyandplanning), η οικονομία του πολιτισμού, μετέχοντες στον πολιτιστικό σχεδιασμό (stakeholders), ιδεολογία και πολιτιστική πολιτική, πολιτιστική διπλωματία, σχέση του πολιτισμού με την ανάπτυξη και τον τουρισμό, πολιτιστική πολιτική και νέες τεχνολογίες.

Aπό τα μέσα του 20ου αιώνα έως τις μέρες μας η έννοια της πολιτισμικής κληρονομιάς διαρκώς επεκτείνεται καλύπτοντας έτσι ένα ολοένα διευρύνόμενο φάσμα πολιτισμικών χώρων, τεχνικών, πρακτικών και αντικειμένων/αγαθών. Οι πολιτικές που αναπτύσσονται γύρω από την πολιτισμική κληρονομιά και τη διαχείριση της απορρέουν από τις συνδυασμένες δράσεις της διεθνούς κοινότητας, των επιμέρους κρατών, των τοπικών κοινωνιών αλλά και του κοινού.

Γίνεται όλο και περισσότερο κατανοητό ότι μια αναπτυγμένη και δυναμική πολιτιστική ζωή συνεισφέρει ουσιαστικά στην δημιουργία βιώσιμων και ακμαζουσών κοινοτήτων. Παράλληλα, με τη συνειδητοποίηση της συμβολής του πολιτισμού σε αυτούς τους στόχους, έχει αυξηθεί η πολυπλοκότητα των ζητημάτων προγραμματισμού και λήψης αποφάσεων σε καθημερινό επίπεδο.

Ο πολιτιστικός ολιστικός σχεδιασμός (cultural planning) είναι μια απάντηση σε αυτά τα ζητήματα, παρέχει δηλαδή τις στρατηγικές για τη δημιουργία ενός ενιαίου πλαισίου διατήρησης και αξιοποίησης των πολιτιστικών και φυσικών πόρων. Ο πολιτιστικός σχεδιασμός είναι μια πολύπλευρη προσέγγιση, και μπορεί να γίνει κατανοητός καλύτερα ως: 1. Η στρατηγική χρήση των πολιτιστικών πόρων για την ολοκληρωμένη ανάπτυξη των κοινοτήτων σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο. 2. Μια προσέγγιση βασισμένη στους ευρείς ορισμούς "του πολιτισμού" και των "πολιτιστικών πόρων", οι οποίοι καλύπτουν την πολιτιστική κληρονομιά, τις τέχνες, τα πολυμέσα, την τοπογραφία, την αρχιτεκτονική, το αστικό σχέδιο, την αναψυχή τη ψυχαγωγία και τον τουρισμό.

Μια πολιτιστικά ευαίσθητη προσέγγιση στον αστικό και περιφερειακό σχεδιασμό και στη χάραξη περιβαλλοντικής, κοινωνικής και οικονομικής πολιτικής. Στην διάρκεια των διαλέξεων θα αναλυθεί η διαδικασία του πολιτιστικού σχεδιασμού ταυτόχρονα με τη χρήση παραδειγμάτων από την εφαρμογή πολιτιστικών σχεδίων σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο.

πολιτιστική πολιτική: σκοποί και μέσα. Παραδείγματα οργανισμών και θεσμών που δραστηριοποιούνται στη διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς αλλά και διάδοση πολιτιστικών αγαθών στην Ελλάδα και το εξωτερικό και παρουσίαση των σύγχρονων τάσεων. Πολιτιστικοί οργανισμοί, πολιτιστικές βιομηχανίες μέσα διάδοσης του πολιτισμού, η σχέση με την ψηφιακό πολιτισμό τις νέες τεχνολογίες .

Στο πλαίσιο των παραπάνω διαλέξεων εξετάζονται κα σχετικές μελέτες περιπτώσεων, όπως:

I.Πρόσβαση σε πηγές δευτερογενών δεδομένων. Χρήση ηλεκτρονικών βάσεων δεδομένων με αντικείμενο τις διάφορες διαστάσεις της πολιτιστικής πολιτικής και πολιτική.

II.Αναζήτηση - κωδικοποίηση βιβλιογραφίας.

III.Παρουσίαση, ανάλυση και σχολιασμός επιλεγμένων επιστημονικών άρθρων.

IV.Επεξεργασία και ανάλυση πρωτογενών δεδομένων (ποσοτικά δεδομένα, νόμοι, λοιπό πρωτογενές υλικό) με αντικείμενο ευρύτερα ζητήματα της πολιτιστικής πολιτικής στη χώρα μας και την Ευρώπη.

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ. Πρόσωπο με πρόσωπο στην αίθουσα διδασκαλίας
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ Χρήση Τ.Π.Ε. (power point),χρήση δια δυκτίου στις μελέτες περιπτώσεων, e-class επικοινωνία με τους φοιτητές προσωπική και μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

 

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 26
Ανάλυση μελετών περίπτωσης 13
Αυτοτελής Μελέτη για την εξέταση προόδου 40
Μελέτη για την προετοιμασία των εξετάσεων 71
Σύνολο Μαθήματος 150

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

 

Ο τελικός βαθμός του μαθήματος προκύπτει από:

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (70%) που περιλαμβάνει:

ΙΙ. Ατομική Εργασία (30%)

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Μπιτσάνη Ε., 2004.  Πολιτισμική διαχείριση και περιφερειακή ανάπτυξη. Σχεδιασμός Πολιτιστικής Πολιτικής και Πολιτιστικού Προϊόντος. Αθήνα: Εκδόσεις Διόνικος.

Κοντοχρήστου Μαρία, 2018. Διεθνές Γίγνεσθαι και Πολιτισμός, (Προκλήσεις και Πολιτικές) επιμ. Μαρία Κοντοχρήστου εκδόσεις Σιδέρη Αθήνα

Μπιτσάνη Ευγενία , 2018. Θεσμοί και Πολιτικές τον καιρό της Κρίσης Μπιτσάνη Ε. Τσέκος Θ., επιμ. Εκδόσεις Παπαζήση Αθήνα

Sigrun Erber, 2009. Eventmarketing. Μετάφραση στα ελληνικά:  Αλέξανδρος Πιστοφίδης. Αθήνα: Εκδόσεις Προπομπός.

ΔΙΕΘΝΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ

International Journal of Cultural Management and Policy

Journal of Cultural Heritage Management and Sustainable Development

International Journal of cultural Policy

International Journal of Cultural Management