MANAGEMENT ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ

Κωδικός μαθήματος
10.17
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΕΑΡΙΝΟΥ ΕΞΑΜΗΝΟΥ
Κατηγορία μαθήματος
Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Διαλέξεις 3
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Γενικού υποβάθρου

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ: ΟΧΙ
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνική
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS

Για τους φοιτητές Erasmus υπάρχει η δυνατότητα για παράδοση εργασιών και εξέταση στην αγγλική και γαλλική.

ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Βασικός στόχος του μαθήματος είναι οι φοιτητές να εμβαθύνουν και να μαθαίνουν να:

 

  • Αναλύουν και να σχεδιάζουν καινοτόμες πολιτικές ή/και επιχειρηματικά μοντέλα και να υλοποιούν στρατηγικές αλλαγές σε επιχειρήσεις και οργανισμούς στο πλαίσιο της διεθνοποιημένης λειτουργίας τους.      

 

  • Συνδράμουν στην προσπάθεια της διαρκούς ανασυγκρότησης του δημοσίου τομέα αλλά και στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας του επιχειρηματικού τομέα.        

 

  • Υλοποιούν στρατηγικό σχεδιασμό επιχειρήσεων και οργανισμών στο σύγχρονο παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον. Σχεδιάζουν πολιτικές και να αναλύουν επιχειρηματικά μοντέλα στα πλαίσια αναδιοργάνωσης λειτουργίας επιχειρήσεων και οργανισμών.

 

  • Μελετούν τα κοινωνικά ωφέλη που προκαλεί η δυναμική σχέση μεταξύ οργανισμών του ιδιωτικού και δημοσίου τομέα.

 

Το μάθημα «Management Τουριστικών Οργανισμών και Επιχειρήσεων Φιλοξενίας» αποσκοπεί στο να βοηθήσει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες να κατανοήσουν τη διοίκηση τουριστικών οργανισμών με έμφαση στις επιχειρήσεις φιλοξενίας. Το μάθημα επικεντρώνεται στην ανάλυση των κρίσιμων διοικητικών λειτουργιών αυτών των επιχειρήσεων και στον τρόπο εφαρμογής τους. Επιπλέον, διερευνά τις θεμελιώδεις αρχές οργάνωσης και διαχείρισης τουριστικών οργανισμών και επιχειρήσεων, ενώ τονίζει τη σημασία της κατανόησης της επίδρασης εξωτερικών παραγόντων στον οργανισμό και την αποτελεσματική λειτουργία των τουριστικών επιχειρήσεων και οργανισμών.

Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση: 

• Να ορίζουν και να κατανοούν τις βασικές έννοιες της διοίκησης λειτουργιών 

• Να κατανοούν τα μοντέλα στρατηγικής τοποθέτησης και να λαμβάνουν αποφάσεις σχετικά με την επιλογή του κατάλληλου για τις επιχειρήσεις φιλοξενίας 

• Να συνθέτουν καλοσχεδιασμένες και εμπεριστατωμένες διαδικασίες και να ταξινομούν τις επιχειρησιακές λειτουργίες στον κλάδο της φιλοξενίας 

• Να επιλέγουν την τοποθεσία και να οργανώνουν χωροταξικά τον σχεδιασμό στις επιχειρήσεις φιλοξενίας 

• Να αναγνωρίζουν τις διαδικασίες των logistics και να κατανοούν την εφοδιαστική αλυσίδα στην τουριστική βιομηχανία 

• Να ορίζουν και να κατανοούν τις έννοιες «κρίση» και «διαχείριση κρίσεων» και τις βασικές επιδράσεις της στην τουριστική βιομηχανία 

• Να εφαρμόζουν μοντέλα διαχείρισης κρίσεων (γνωσιακό μοντέλο, μοντέλο βασισμένο στον κύκλο ζωής της κρίσης, στρατηγικό μοντέλο) στους τουριστικούς προορισμούς και τις τουριστικές επιχειρήσεις 

• Να επιλέγουν το καταλληλότερο μοντέλο διαχείρισης κρίσης ανάλογα με τα ενδιαφερόμενα μέρη και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε περίπτωσης

 

Αξιολόγηση

Α) Γραπτές εξετάσεις: Ασκήσεις κλειστού τύπου, πρακτικές ασκήσεις.

Β} Αξιολόγηση εργασιών: Λαμβάνονται υπόψη: πληρότητα και επιστημονικότητα, δομή και οργάνωση, γλωσσική σαφήνεια και ακρίβεια, πρωτοτυπία και δημιουργικότητα. 

Γενικές Ικανότητες

Ο φοιτητής μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος αναμένεται να αναπτύξει τις ακόλουθες γενικές ικανότητες:

 

• Κατανόηση των βασικών εννοιών της διοίκησης λειτουργιών και της διαχείρισης κρίσεων 

• Σύνθεση διαδικασιών, επιλογή της τοποθεσίας και αναγνώριση των διαδικασιών logistics στις επιχειρήσεις φιλοξενίας. 

• Ανάλυση λειτουργίας των βασικών κατηγοριών μοντέλων διαχείρισης κρίσεων και την εφαρμογή τους στον τουρισμό. 

• Εφαρμογή των μοντέλων σε πραγματικές μελέτες περιπτώσεων σε τουριστικούς προορισμούς και επιχειρήσεις φιλοξενίας 

• Λήψη αποφάσεων 

• Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον 

• Αυτόνομη εργασία

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
  • 1 Βασικές έννοιες: διοίκηση, διαχείριση, επιχείρηση, οργανισμός, διεργασία, διαδικασία, επιχειρησιακή λειτουργία, σύστημα, μετασχηματισμός, ανατροφοδότηση κ.λπ. 
  • Ανταγωνιστικότητα και στρατηγική επιχειρησιακών λειτουργιών, στρατηγική τοποθέτηση, ανταγωνιστικές προτεραιότητες στις επιχειρήσεις φιλοξενίας 
  • Σχεδιασμός και επιλογή διαδικασιών, καλοσχεδιασμένη και εμπεριστατωμένη διαδικασία, τυπολογία επιχειρησιακών λειτουργιών 
  • Χωροταξικός σχεδιασμός και επιλογή τοποθεσίας στις επιχειρήσεις φιλοξενίας 
  • Logistics, εφοδιαστική αλυσίδα και ανταγωνιστική στρατηγική, φιλοσοφία JIT (Just-in-time) 
  • Ανασκόπηση, εξέλιξη και διαμόρφωση ορισμού κρίσης και διαχείρισης κρίσεων τα τελευταία 50 χρόνια, είδη κρίσεων, θεμελιωτές της διαχείρισης κρίσεων, διαχείριση κρίσης από την προοπτική οργανισμού/επιχείρησης/δημόσιας διοίκησης 
  • Διαχείριση κινδύνων - ορισμός, διαχείριση κινδύνων ως αναπόσπαστο μέρος της διαδικασίας διαχείρισης κρίσεων 
  • Γνωσιακό μοντέλο διαχείρισης κρίσεων και εφαρμογή στην τουριστική βιομηχανία 
  • Μοντέλο βασισμένο στον κύκλο ζωής της κρίσης και εφαρμογή στην τουριστική βιομηχανία 
  • Στρατηγικό μοντέλο διαχείρισης κρίσεων και εφαρμογή στην τουριστική βιομηχανία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ

Η διεξαγωγή της διδασκαλίας πραγματοποιείται στο αμφιθέατρο, μέσω της σύγχρονης  εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης με τη χρήση της πανεπιστημιακής πλατφόρμας εκπαίδευσης. Παράλληλα αξιοποιούνται όλες οι μέθοδοι ασύγχρονης εκπαίδευσης και διδασκαλίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας uop e-class Ειδικότερα περιλαμβάνει :

ü Διαλέξεις, και Συζητήσεις 

ü Εξέταση Μελετών Περιπτώσεων (Case Studies), ασκήσεων προσομοίωσης για πρακτική εφαρμογή,

Η Τελική εξέταση του μαθήματος πραγματοποιείται με γραπτές εξετάσεις  

ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ

Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class όλο το εκπαιδευτικό υλικό και οι διαλέξεις αναρτώνται στα πολυμέσα της e-class στην άμεση διάθεση των φοιτητών/τριων

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Γραπτή εργασία 20
Αυτοτελής Μελέτη 91
Σύνολο 150
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ Ο τελικός βαθμός του μαθήματος προκύπτει από τη βαθμολογία στις τελικές εξετάσεις
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

•Κακούρης, Α.Π. (2013) Διοίκηση Επιχειρησιακών Λειτουργιών, Εκδόσεις Προπομπός 

• Λαλούμης Δ. (2018), Διοίκηση Ξενοδοχειακών Επιχειρήσεων, Εκδόσεις Φαίδιμος 

• Heath, R. (2013). Διαχείριση Κρίσεων, Αποτελεσματικές Τεχνικές για Επιχειρησιακή Ετοιμότητα. Επιμέλεια: Γιώργος Κ. Γκατζιάς, Αθήνα: Μ. Γκιούρδας Συναφή άρθρα σε επιστημονικά περιοδικά:

• Chatha, K.A. and Butt, I. (2015) "Themes of study in manufacturing strategy literature", International Journal of Operations & Production Management, Vol. 35 No. 4, pp. 604 - 698 

• Chatha, K.A., Butt, I., and Tariq, A. (2015) "Research methodologies and publication trends in manufacturing strategy: A content analysis-based literature review", International Journal of Operations & Production Management, Vol. 35 No. 4, pp. 487 - 546 

• Fry, T.D., Donohue, J.M., Saladin, B.A., and Shang, G. (2015), “The internationalisation of operations management research”, International Journal of Production Research 

• Hammer, M. and Stanton, S. (1999) ‘How Process Enterprises Really Work’, Harvard Business Review, Nov-Dec • Huang, Y.-Y., and Handfield, R.B. (2015) "Measuring the benefits of ERP on supply management maturity model: a “big data” method", International Journal of Operations & Production Management, Vol. 35 No. 1, pp.2 - 25 

Μαθήματα Εξαμήνου