Κατεύθυνσης
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
- ΓΕΝΙΚΑ
-
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Διαλέξεις 3 ΣΥΝΟΛΟ: 3 ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Ειδικού Υποβάθρου ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:
Όχι ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνική ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι - ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Μαθησιακά Αποτελέσματα Στόχος του μαθήματος είναι να εμβαθύνουν οι φοιτητές στο ρόλο της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (Η.Δ) στην καθημερινή ζωή, στα σημαντικά χαρακτηριστικά της και πώς αυτή συνδέεται με την τεχνολογική υποστήριξη συγκεκριμένων λειτουργιών / διαδικασιών της Δημόσιας Διοίκησης. Εξετάζονται σημαντικά θέματα πολιτικών σχετικών με την εφαρμογή των προγραμμάτων Η.Δ., καθώς και οι δράσεις της Η.Δ. στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στην Ελλάδα. Επίσης, γίνεται αναφορά στη γενικότερη χρήση των νέων τεχνολογιών στις δημοκρατικές κοινωνίες.
Ειδικότερα μετά το πέρας του μαθήματος οι φοιτητές θα έχουν αποκτήσει:
Γνώσεις: Για τις βασικές έννοιες της Η.Δ., την ορολογία και τις τεχνολογίες της, το ρόλο των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών και εξοικείωση με τις ηλεκτρονικά υποστηριζόμενες μορφές διοίκησης και διακυβέρνησης, με τις μεθόδους και τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται. Επίσης θα έχουν κάνει κτήμα τους τον τρόπο λειτουργίας της Δημόσιας Διοίκησης και την επικοινωνία της με τους λοιπούς εμπλεκόμενους.
Δεξιότητες: Σε πρακτικές της Η.Δ., μέσα από την ανάλυση σχετικών παραδειγμάτων, μελετών περιπτώσεων και βέλτιστων πρακτικών από την Ελλάδα και το διεθνή χώρο, σε αξιολόγηση ιστoτόπων και e-υπηρεσιών, σε σχέση με τα στάνταρ και τους «κανόνες», που έχουν εφαρμοστεί με επιτυχία, σε προγράμματα – εφαρμογές, που λειτουργούν στην Δ.Δ., με έμφαση στα Συστήματα ERP και CzRM.
Ικανότητες: Θα κατανοούν τις πολιτικές και τα κοινωνικά ζητήματα που αντιμετωπίζουν οι οργανισμοί στη εφαρμογή των έργων της Η.Δ. Θα αντιλαμβάνονται τα βασικά και κρίσιμα χαρακτηριστικά των έργων ΗΔ, την σύνδεση τους με γενικότερους οικονομικούς και επιχειρησιακούς στόχους και τις αρχές του κύκλου ζωής των έργων. Θα προτείνουν παρεμβάσεις για το μέλλον της Η.Δ. και των Πληροφοριακών Συστημάτων στους Δημόσιους Οργανισμούς και τις επιχειρήσεις
Γενικές Ικανότητες Οι ικανότητες που αναμένεται να αποκομίσει ο φοιτητής είναι οι ακόλουθες:
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
Λήψη αποφάσεων με χρήση ΤΠΕ
Αυτόνομη και ομαδική εργασία
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Το μάθημα αναπτύσσεται σε 13 μαθήματα που αποτυπώνονται στον ακόλουθο πίνακα.
Βασικές Έννοιες. Ηλεκτρονική Διοίκηση και Διακυβέρνηση (Ορισμός, Στόχοι, Χαρακτηριστικά, Προϋποθέσεις, Κατευθύνσεις). Οι κύριες υπηρεσίες προς πολίτες, επιχειρήσεις και ανάμεσα σε δημόσιους φορείς. Τα Ευρωπαϊκά προγράμματα για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση.
Διαχείριση επιχειρηματικών διαδικασιών στη δημόσια διοίκηση. Υποσυστήματα της Ηλεκτρονικής Διοίκησης.
Εσωτερικά Πληροφοριακά Συστήματα. Συστήματα Διαχείρισης Επιχειρησιακών Πόρων (ERP).
Συστήματα Διαχείρισης Ροών Εργασίας.
Εισαγωγή στα Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών και οι εφαρμογές τους.
Εξωστρεφή Πληροφοριακά Συστήματα (Πολυκαναλική Εξυπηρέτηση, Εικονικές Υπηρεσίες, Συστήματα Διαχείρισης των Σχέσεων με τους Πολίτες (CzRM).
Ηλεκτρονικές Δημόσιες Υπηρεσίες (Παραδείγματα – Βέλτιστες Πρακτικές). Πύλες (Portals) της δημόσιας διοίκησης (ΚΕΠ, ε-ΚΕΠ, Πύλη «gov.gr», κ.ά.). Τρέχουσα κατάσταση σε Διεθνές, Ευρωπαϊκό και Εθνικό επίπεδο (δείκτες Η.Δ.).
Ηλεκτρονική Δημοκρατία (e-Democracy). Αρχές και κύρια ζητήματα ανοικτής και συμμετοχικής διακυβέρνησης. Συστήματα και μεθοδολογίες ηλεκτρονικής συμμετοχής και ηλεκτρονικής δημοκρατίας (Ηλεκτρονική Ψηφοφορία – Δημοσκοπήσεις, forums).
Ανοικτά κυβερνητικά δεδομένα: διοικητικές διαδικασίες και τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών.
Ειδικά θέματα Η.Δ. (Ασφάλεια Ηλεκτρονικών Συναλλαγών, Κρυπτογράφηση, ψηφιακή ταυτότητα, Ψηφιακή Υπογραφή, Ψηφιακά Πιστοποιητικά).
H διακυβέρνηση στην εποχή του Web 2.0. Τα κοινωνικά δίκτυα στη δημόσια διοίκηση και στην παροχή υπηρεσιών προς πολίτες και επιχειρήσεις. O ρόλος της πληροφορικής στον κοινωνικό διάλογο (social discourse).
Ψηφιακή Διαίρεση (Digital Divide). Διαλειτουργικότητα Πληροφοριακών Συστημάτων. Προϋποθέσεις Ηλεκτρονικής Διοίκησης. Παράγοντες επιτυχίας της Η.Δ..
Από την Η.Δ. στις «Έξυπνες Πόλεις» (smart cities) και τις έξυπνες κοινότητες. Βασικές έννοιες και οι βασικοί άξονες της «Έξυπνης Πόλης». Μελέτες περίπτωσης.
- ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
-
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ Διαλέξεις πρόσωπο με πρόσωπο
Ανάρτηση υλικού για περαιτέρω μελέτη και επίλυση ασκήσεων πράξης στην πλατφόρμα e-class
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ Χρήση ΤΠΕ στη διδασκαλία ως εξής:
Ασκήσεις πράξης με χρήση ελεύθερα διαθέσιμων πακέτων διαχείρισης περιεχομένου
Πρόσθετο κι ελεύθερα διαθέσιμο υλικό για την εμπέδωση στοιχείων θεωρίας κι επίλυση ασκήσεων πράξης μέσω διαδικτύου και μέσων κοινωνικής δικτύωσης
Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class
Επικοινωνία με φοιτητές μέσω πλατφόρμας e-class
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου Διαλέξεις 39 Μικρές ατομικές και ομαδικές εργασίες εξάσκησης 61 Αυτοτελής Μελέτη 50 Σύνολο μαθήματος 150 ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Η αξιολόγηση θα διενεργείται στην ελληνική γλώσσα με τρεις διακριτούς τρόπους:
Ενδιάμεση αξιολόγηση κατά την 7η ή 8η εβδομάδα (20%) που θα πραγματοποιείται με: Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, ερωτήσεις σύντομης απάντησης
Ασκήσεις πράξης (20%) που εστιάζουν στην απόκτηση, εφαρμογή κι εμπλουτισμό γνώσεων, ατομικά και σε μικρές ομάδες φοιτητών που θα αξιολογούνται ως εξής: Ικανότητα επίλυσης προβλημάτων σε ομάδες, σύνταξη αναφοράς για την προτεινόμενη επίλυση, δημόσια παρουσίαση
Τελική εξέταση (60%) που μπορεί να περιλαμβάνει: Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, ερωτήσεις σύντομης απάντησης, ανάπτυξη στοιχείων θεωρίας, ανάλυση ρόλων και ενδιαφερομένων μερών σε σύντομη μελέτη περίπτωσης, συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
Καπόπουλος Δ. (2021), «Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση. Κοινωνικός και Οικονομικός Μετασχηματισμός», Εκδόσεις: Δίαυλος
Λαζακίδου Α., (2021), «Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση & Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες προς πολίτες και επιχειρήσεις», Εκδόσεις: Δίσιγμα
Αποστολάκης Ι., Λουκής Ε., Χάλαρης Ι., (2008), «Ηλεκτρονική Δημόσια Διοίκηση, Οργάνωση, Τεχνολογία και Εφαρμογές», Εκδόσεις: Παπαζήση,
Πομπόρτσης Α., «Εισαγωγή στην Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση», Εκδόσεις: Α. Τζιόλα & Υιοί ο.ε.,1η έκδ./2006
Holmes D. «e-Government – e- Business Strategies for Government». London: Nickolas, Publisher: Brealey, 2002