ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ

Κωδικός μαθήματος
06.10Ε
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο ΣΤ
Κατηγορία μαθήματος
Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Διαλέξεις 3

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

 

Ειδικού υποβάθρου

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

 

Όχι
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνική
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές / τριες θα κατέχουν τις ακόλουθες Γνώσεις, Δεξιότητες και Ικανότητες:

Γνώσεις:

Να αναγνωρίζουν το βαθμό παρέμβασης του θεσμού της τοπικής αυτοδιοίκησης στην οργάνωση του κράτους.

Να προσδιορίζουν τα χαρακτηριστικά και τους στόχους της τοπικής αυτοδιοίκησης

Να διακρίνουν τις ουσιαστικές διαφορές στις σχέσεις μεταξύ κράτους και τοπικής αυτοδιοίκησης

Δεξιότητες:

Να αξιολογούν τη θέση της τοπικής αυτοδιοίκησης στην ευρωπαϊκή ολοκλήρωση

Να εξετάζουν εναλλακτικές μεθόδους εφαρμογής των δημοσίων πολιτικών σε τοπικό επίπεδο από την πλησιέστερη στον πολίτη δημόσια αρχή

Ικανότητες:

Να σχεδιάζουν και να εφαρμόζουν συστήματα ανάδειξης των τοπικών αρχών

Να σχεδιάζουν τον τρόπο κατανομής των τοπικών και γενικών υποθέσεων μεταξύ των επιπέδων διοίκησης,

Να αναδιοργανώνουν και να ενισχύουν με στοχευμένες δράσεις – πολιτικές τον τρόπο συμμετοχής των πολιτών στη διοίκηση των τοπικών υποθέσεων

Γενικές Ικανότητες

Εφαρμογή των γνώσεων που αποκτήθηκαν

Λήψη αποφάσεων

Ομαδική και αυτόνομη εργασία

Εργασία σε διεθνές και διεπιστημονικό περιβάλλον

Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα στοχεύει στην παροχή στους φοιτητές της κατανόησης του συστήματος τοπικής αυτοδιοίκησης ως διοικητικού και πολιτικού θεσμού. Η τοπική κυβέρνηση, θεσμός που εγγυάται το Σύνταγμα, καθοδηγεί την τοπική πολιτική μέσω των εκλεγμένων μελών της (με καθολικές, άμεσες και μυστικές εκλογές) και ταυτόχρονα διαχειρίζεται τις υποθέσεις της με ίδιο προσωπικό και προϋπολογισμό. Οι εξουσίες του αντιστοιχούν με εκείνες της κεντρικής κυβέρνησης. ωστόσο, η τοπική κυβέρνηση διαχειρίζεται τις αρμοδιότητές της με τρόπο που διαφέρει από αυτόν της πολιτείας. Το δικαίωμα εκπροσώπησης των πολιτών ενώπιον των αποφασιστικών διοικητικών οργάνων των δήμων και περιφερειών, η συμμετοχή τους - ακόμη και υπό προϋποθέσεις - στις συνεδριάσεις και οι συμμετοχικοί θεσμοί διοίκησης αποτελούν παράγοντες που διαφοροποιούν την τοπική κυβέρνηση από την κεντρική κυβέρνηση. Ταυτόχρονα, η ευθύνη της τοπικής κυβέρνησης, η οποία εκχωρείται από την κεντρική κυβέρνηση, συνδέει τους πολίτες και το κράτος, τους όρους και τις συνθήκες υπό τους οποίους συνδέεται αυτή η σχέση, καθιστά την τοπική αυτοδιοίκηση το επίπεδο διοίκησης που προάγει τα ενδιαφέροντα των πολιτών σε τοπικό επίπεδο, αλλά και στο περιβάλλον της ευρωπαϊκής ένωσης.

Σε αυτό το μάθημα, οι μαθητές θα κατανοήσουν το καθεστώς που διέπει τα δύο επίπεδα τοπικής αυτοδιοίκησης, τον τρόπο με τον οποίο η τοπική κυβέρνηση διαχειρίζεται τις αρμοδιότητές της, τη σχέση του κράτους με τους δήμους και τις περιφέρειες, ώστε να προσφέρουν στη κοινωνία με τις γνώσεις που απέκτησαν.

 

Η διοικητική και πολιτική διάσταση του θεσμού της τοπικής αυτοδιοίκησης. Η Συνταγματική κατοχύρωση.

Ο Χάρτης τοπικής αυτονομίας

Τοπική Αυτοδιοίκηση και Αποκέντρωση

Η έννοια της τοπικής υπόθεσης

Αντιπροσωπευτική τοπική δημοκρατία- Ανάδειξη των τοπικών Αρχών-Εκλογικό σύστημα .

Σύστημα δημοτικής και περιφερειακής διακυβέρνησης.

Οργάνωση των Υπηρεσιών της τοπικής αυτοδιοίκησης.

Εναλλακτικές μορφές διοίκησης δημοτικών και περιφερειακών υποθέσεων .

Συμμετοχικοί θεσμοί στη τοπική αυτοδιοίκηση - Τοπική Δημοκρατία.

Τοπικός και Περιφερειακός Διαμεσολαβητής-Σχέση με τις Ανεξάρτητες Διοικητικές Αρχές.

Καταστατική θέση αιρετών.

Σχέση μεταξύ κεντρικής διοίκησης και τοπικής διοίκησης -διοικητική εποπτεία.

Η εφαρμογή των ευρωπαϊκών πολιτικών στη τοπική αυτοδιοίκηση.

 

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ Πρόσωπο με πρόσωπο
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝς e-class

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

 

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Συγγραφή εργασίας 29
Αυτοτελής Μελέτη 82
Σύνολο Μαθήματος 150

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

 

Γλώσσα Αξιολόγησης: Ελληνική

Τύπος αξιολόγησης: Συμπερασματική

Μορφή αξιολόγησης: Ερωτήσεις Ανάπτυξης (75% του βαθμού) – εκπόνηση γραπτής εργασίας με δημόσια παρουσίαση (25%)

Κριτήρια αξιολόγησης: Κατανόηση εννοιών και μεθόδων, η οποία προκύπτει από την επάρκεια και την εννοιολογική πληρότητα των απαντήσεων.

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Μ. Κοτέα (1997) “”

Τ. Κωστόπουλου (

Α. Μακρυδημήτρη(2000)

Α. Μακρυδημήτρη-Μ-Η Πραβίτα, (2013), Δημόσια Διοίκηση»

Χ. Μπαμπούνης (2008), « ”

Γ. Παπαδημητρίου (1993)

Πολιτιστική εταιρία κρήτης (2010) “”

Γ. Σωτηρέλλης, (2008), “Η μεταρρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης»

(2006) «»

Μ. Τομαρά(1999), “Η ελληνική τοπική Αυτοδιοίκηση»

Π. Φαναριώτη,

Ν-Κ Χλέπα(1994) « Η Πολυβάθμια αυτοδιοίκηση»

Ν-Κ Χλέπα, (2005), “Ο Δήμαρχος»

Χ. Χρυσανθάκη (2010) νης διοίκησης