Επιλογής
ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
- ΓΕΝΙΚΑ
-
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Διαλέξεις 3 ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Ειδίκευσης Γενικών Γνώσεων
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:
Όχι ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνική ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι - ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Μαθησιακά Αποτελέσματα Γνώσεις: Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές: α) έχουν κατανοήσει σε βάθος τους ιστορικούς λόγους διαμόρφωσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), τα θεμελιώδη χαρακτηριστικά της, το σκοπό και τις αξίες της. β) έχουν εμπεδώσει τη θεσμική οργάνωση και λειτουργία του Συμβουλίου της Ευρώπης, καθώς και των άλλων ευρωπαϊκών οργανισμών.
Δεξιότητες: Οι φοιτητές θα είναι σε θέση: α) να οργανώνουν και να παρουσιάζουν αναλύσεις που αφορούν στην ευρωπαϊκή ολοκλήρωση και στην προστασία των δικαιωμάτων του ανθρώπου, β) να αναλύουν τα κυριότερα σημεία των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν η Ευρώπη και τα ευρωπαϊκά κράτη στο ευρύτερο πλαίσιο της παγκοσμιοποίησης.
Ικανότητες: Οι φοιτητές: α) έχουν κατανοήσει το ιστορικό υπόβαθρο της δημιουργίας και τις συνθήκες της εξέλιξης της ΕΕ και του Συμβουλίου της Ευρώπης, καθώς και των άλλων ευρωπαϊκών οργανισμών β) αντιλαμβάνονται την έννοια των αρμοδιοτήτων, της απόδοσής τους στην ΕΕ και των όρων εφαρμογής τους από αυτήν, γ) κατανοούν την περιπλοκότητα του συστήματος λήψης αποφάσεων και, εν γένει, της λειτουργίας της ΕΕ, δ) αντιλαμβάνονται τις πηγές δικαίου της ΕΕ, γραπτές και άγραφες, καθώς και τη διαφορά μεταξύ του δεσμευτικού κανόνα δικαίου και του «ηπίου δικαίου» (soft law), ε) επεξεργάζονται τις σχέσεις μεταξύ εθνικού και υπερεθνικού δικαίου και τους κανόνες εφαρμογής και ιεράρχησης μεταξύ τους, αξιολογούν τη σημασία της προστασίας των θεμελιωδών δικαιωμάτων στην Ευρώπη (τόσο στο πλαίσιο του Συμβουλίου της Ευρώπης όσο και της ΕΕ), στ) κατανοούν το σύστημα ενδίκων μέσων ενώπιον του Δικαστηρίου της ΕΕ και του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, ζ) αντιλαμβάνονται τον πολιτικό ρόλο του Δικαστηρίου της ΕΕ και του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Περαιτέρω, η) έχουν κατανοήσει τις πολυεπίπεδες σχέσεις που αναπτύσσονται μεταξύ των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), της ΕΕ και των διεθνών οργανισμών, των ιδιωτών με την EE, θ) κατανοούν τις θεσμικές εξελίξεις στο ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο, τις επιπτώσεις των κανόνων της ΕΕ στα κράτη μέλη και στις επιχειρήσεις.
Γενικές Ικανότητες Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
Ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
Λήψη αποφάσεων
Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Σύντομη Περιγραφή Μαθήματος: Στο Πρώτο Μέρος του μαθήματος, αφού προηγηθεί ανάλυση της έννοιας του διεθνούς οργανισμού και ιστορική αναδρομή της εξέλιξης της ιδέας της ευρωπαϊκής ενοποίησης, εξετάζονται ειδικότερα: α) οι κανόνες του θεσμικού ενωσιακού δικαίου, με ιδιαίτερη έμφαση στο οργανωτικό και θεσμικό πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στις πηγές του ενωσιακού δικαίου, στις σχέσεις του με το δίκαιο των κρατών-μελών και στην παροχή έννομης προστασίας από το Δικαστήριο και β) οι κανόνες του ουσιαστικού ενωσιακού δικαίου και συγκεκριμένα το νομικό πλαίσιο, που διέπει την εσωτερική αγορά και το δίκαιο του ανταγωνισμού.
Στο Δεύτερο Μέρος αναλύονται: α) η οργάνωση και η λειτουργία του Συμβουλίου της Ευρώπης και β) οι κανόνες της ΕΣΔΑ, αναφορικά με την ευρωπαίκή προστασία των δικαιωμάτων του ανθρώπου.
Στο Τρίτος Μέρος εξετάζονται οι υπόλοιπες μορφές ευρωπαϊκής συνεργασίας στην Ευρώπη (αμυντικές, οικονομικές, κ.τ.λ.).
Το μάθημα αναπτύσσεται σε 13 μαθήματα:
1. Ιστορική επισκόπηση της ευρωπαϊκής οικοδόμησης.
2. Οι επί μέρους μορφές ευρωπαϊκής συνεργασίας
3. Το Συμβούλιο της Ευρώπης (Οργάνωση και λειτουργία)
4. Η Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου
5. Θεμελιώδεις αξίες και αρχές του θεσμικού συστήματος και της ενωσιακής έννομης τάξης. Τα κράτη μέλη, Η ιθαγένεια της ΕΕ.
6. Τα θεσμικά όργανα της ΕΕ
7. Σύστημα κατανομής αρμοδιοτήτων (ΕΕ & κρατών-μελών).
8. Η κατάρτιση των κανόνων του ενωσιακού δικαίου αι οι διεθνείς αρμοδιότητες της Ένωσης
9. Τα μέσα δράσης της Ένωσης: προϋπολογισμός και προσωπικό
10. Μορφές ελέγχου: πολιτικός, νομικός, δικαστικός
11. Το ενωσιακό δίκαιο: πηγές και σχέση με το εσωτερικό δίκαιο των κρατών μελών
12. Το ενωσιακό δίκαιο της εσωτερικής αγοράς και του ανταγωνισμού (1)
13. Το ενωσιακό δίκαιο της εσωτερικής αγοράς και του ανταγωνισμού (2)
Η αρίθμηση αναφέρεται στην αντίστοιχη εβδομάδα του μαθήματος.
- ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
-
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ. Πρόσωπο με πρόσωπο ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ e-class (Παραδόσεις και ασκήσεις εμπέδωσης)
E-mail
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου Διαλέξεις 39 Ασκήσεις εμπέδωσης + πρακτικές ασκήσεις 34 Μελέτη για τις εξετάσεις 75 Εξετάσεις 2 Σύνολο μαθήματος 150 ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης ή/και σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Συμπερασματική)
*Ενδιάμεση γραπτή εξέταση (πρόοδος) σε μέρος της ύλης, που συνυπολογίζεται (ποσοστό 25%) εφόσον ο τελικός βαθμός είναι τουλάχιστον πέντε (5).
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
Καλαβρός (Γ.-Ε. Φ.), Γεωργόπουλος (Θ.), Ένωσης – Τόμος Ι (Θεσμικό Δίκαιο), Νομική Βιβλιοθήκη, Έκδοση 3η, 2017.
Καλαβρός (Γ.-Ε. Φ.), Γεωργόπουλος (Θ.), Ένωσης – Τόμος ΙΙ (Ουσιαστικό Δίκαιο) Νομική Βιβλιοθήκη, Έκδοση 3η, 2017.
Νάσκου-Περράκη (Π.), Αντωνόπουλος (Κ.), Σαριγιαννίδης (Μ.Χ.), Διεθνείς Οργανισμοί, Σάκκουλας Α.Ε.
Πανάγου (Β.), Τσούντας (Κ.), Διακρατική και υπερεθνική συνεργασία, Παπαζήσης, 2002.
Παπαγιάννης (Δ.), Ευρωπαϊκό Δίκαιο, Νομική Βιβλιοθήκη, Έκδοση 5η, 2016.
Πλιάκος (Α), Ένωσης, Νομική Βιβλιοθήκη, Έκδοση 2η, 2018.
Σπηλιόπουλος (Ο.), Οικονομικό Δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Σάκκουλας, 2020.